Sunday 21 September 2014

Santuari Ikan Sungai Chilling

Assalamualaikum....

Rasanya dah lama aku tak update...faktor malas walaupun dah banyak bahan untuk di isi.So hari ni tanpa di rancang lepas aku balik breakfest dengan geng #LCG .... masok je rumah terdetik hati aku "Sungai chiling" haha...ni semua gara-gara cousin aku si Ain la ni..because last week dia ngn member uitm nye ajak aku ke sana tapi disebabkan keje aku on call tak dapat la aku join.

Berbalik pada cerita asal , sampai je rumah aku terus ajak2 ayam untuk pergi sungai chiling.ayyad dah bangun awal2 , sambil kata "aku Onn je man"...tambahan pulak mirul ada boleh tumpang kereta Alza baru dia..lepas dorang makan nasi kerabu (kici #LCG payung) time breakfest tadi pagi.kami pun siap2... ala budak bujang 10 minit je siap kan..hahaha so kami berempat aku , ayyad , abang K & mirul. Lebih kurang pukol 12 p.m kami gerak dari rumah.

Perjalanan melalui  Hulu Yam - Batang Kali - Kuala Kubu Bharu

kami tiba di pintu gerbang tepat pukol 1.15 P.m ... dalam perjalanan ke sini banyak corner pada kaki2 leper memang port dorang la macam aku..haha dalam perjalanan untuk sampai ke pintu gerbanag sungai chiling korang dapat melihat Empangan Kuala Kubu Bharu sebelah kiri..tadi time lalu air kat empangan tu agak kering mungkin di sebabkan cuaca panas. Dan disebabkan itu jugak hari ni ramai betul orang beriadah kat kawasan ni.

                                                     
                                    Parking tepi jalan je..jalan terus ini menuju ke Fraser Hills


                                                          pintu gerbang Sungai Chiling


Mika punya semangat nk mandi hahaha tak tau apa yang bakal dorang kena hadap nanti. masok pintu gerbang ni then kami berjalan 10 ke dalam baru jumpa tapak perkhemahan. Untuk naik ke puncak a.k.a air terjun..kami perlu daftar dulu satu kepala RM1. nak tau sebab apa dorang buat gini..tadi aku pasang2 telinga penyelia yang jaga kawasan ni. dulu ada pelawat yang naik ke atas tapi  tak turun2 sampai ke petang punca lastly dapat tau pelawat tu tergelincir time redah sungai , bila daftar macam ni , kalau ada yang tak turun dorang akan tau.

masa untuk naik ke atas dari pukol 9 a.m - 6 p.m
isnin - khamis di tutup
jumaat - ahad je dibuka



                                                              kaunter pendaftaran

aku sarankan kalau nak datang tengok cuaca dulu & datang pagi . kalau tengahari macam kami ni memang tak puas . dekat sini kalau korang nak bawak makan sampai ke atas kena bayar deposit satu item RM3 . So pandai2 la bawak ala kadar je , dan peringatan dari penyelia sampah or bekas yang dah di daftarkan tu kena bawak turun sekali kalau tak duit deposit tu hangus kat dorang. penyelia bagi taklimat pada kami sebab first time naik.. untuk sampai ke puncak kne redah hutan dan merentas 6 anak sungai . pejalanan ambik masa 1 jam paling cepat pun 45 minit katanye.



                                                                    Jejantas Pertama


Nampak macam kuat je jejambat ni sebenarnye tak pun , maksimum 4 orang je bole lalu dalam satu masa hahaha aku pun tengok macam dah usang jejembat ni. tapi kalau nak tau ni la satu-satunya jejambat yang ada lepas dari ni kami kena redah sungai. Jam 1.40 kami gerak dari tapak khemah menyusur tepian sungai, jalan agak berlecak mungkin cuaca hujan malam tadi.









Nampak tak berape punya ramai manusia berusaha untuk sampai ke puncak haha ... kena redah belukar , merentas sungai berarus deras panjat turun memang syok punya haha...signboard 2-3-4 kami tak jumpa...hahaha yang kami jumpa  5- 6 je




Sampai lintasan ke 6 ni..dah boleh tarik nafas lega 5 minit dari sini korang akan sampai kat air tejun nye...tapi lintasan ke 6 ini air nye agak dalam paras pinggang sampai aku punye fon 2-2 masok air..habis heng hp sony...nasib ler sbjik lg bole hidup..so hati2 sampai lintasan ke 6 ni yea geng.

ok ni la puncak air terjun nye..perghh air memang sejuk wooow dah macam  ice bucket challenge.kalau nak merasai sejuk nye macam mana kena datang sendiri ke sini air pun tak tecemar lagi fresh dari atas bukit.


                                                           Air Terjun Sungai Chilling

apa yang menarik lagi kat sini puncak ni.. kat sini korang bole mandi dengan ikan kelah , nak dekat ngan ikan2 ni modal cuma beli roti potong kt kedai runcit sebelum naik ke sini. aku memang awal2 dah beli time mirul berenti kat stesen minyak batang kali.haha bukan selalu korang dapat mandi ngan ikan2 dari atas bukit ni.







Perjalanan pulang agak sukar bagi kami , hujan lebat turun tiba2.. tak sampai satu jam pun berehat kat atas kena turun semula , kalau ikot kan hati tak nak turun tapi penyelia hutan dah pesan awal2 supaya turun serta merta kalau hujan turun risau nye kepala air turun tanpa di duga..kesudahan nye sampai kat kereta semua kebasahan.aku pulak 2-3 kali tergelicir time redah becak & sungai.

tapi apa-apa pun perjalanan kami selamat pergi dan pulang ,  first time naik , dapat merasa naik time panas balik time hujan hahaha

So....korang bila lagi..cuba dan merasai la keindahan alam semula jadi....semoga berjaya

Jumpa di post akan datang.........

Sunday : 21/9/2014



No comments:

Post a Comment